Log ind
         

Her finder du en oversigt samt links til alle de læringsmålsplakater, der er knyttet til forløbene på 
engelsk0-3.gyldendal.dk

Læringsmålene er vejledende.

Alle plakaterne printes i A3-format.


 

Kreativitet i undervisningen

Målstyret undervisning blev i foråret 2017 af undervisningsministeren defineret som værende vejledende.
Dermed er det ikke et krav, at inddrage læringsmål i undervisningen.
Vejledende læringsmål kan dog være en hjælp for både elever og lærere, hvis de er konkrete og til at evaluere. 

Men hvad med de kompetencer, der ikke lige kan måles – som fx kreativitet? 

Lene Tanggaard arbejder med en bredere forståelse af begrebet kreativitet, og hvordan det forholder sig til undervisningen. Kreativitet er ikke begrænset til de såkaldte kreative fag. Det er en arbejdsform.

[Kreativitet] er heller ikke noget, man fødes med. Hvis man er sammen med andre mennesker, der er kreative, hvis man oplever deres måde at sætte spørgsmålstegn ved de etablerede sandheder på, og hvis man lader sig smitte af deres evne til at tænke anderledes, så er kreativitet noget, man kan lære. Men det kommer ikke dumpende ned fra himlen som guddommelig inspiration.” (Lene Tanggaard i Folkeskolen, 2008)
Hvis du gerne vil vide mere, og lade dig inspirere af praktiske overvejelser, så kan du læse mere i Lene Tanggaards bog FAQ om kreativitet

I samme serie:
- FAQ om uro af Thomas Szulevicz
- FAQ om læringsmål af Niels Jakob Pasgaard
- FAQ om innovation af Charlotte Wegener